|
The Sims
Peti 2004.06.04. 19:19
Út a döntőig: ------------- Valaha régen, azokban a békés boldog nyolcvanas években született a kor sikerszámítógépére (igen, a C64-re) az a játék, mely a "Little Computer People" címet viselte. Ebben egy kis kulipintyó lakóit kellett rögös életútjukon továbbnoszogatnunk: etethettük, gondozhattuk, vagy akár tüntetőleg sorsára is hagyhattuk őket. Meglehetősen fura kis program volt ez, a legtöbben kétszer töltötték be csupán: először és utoljára, de én imádtam. Tíz év elhussant, majd híre jött, hogy valaki ismét elszánta magát, és nekivágott a program elkészítésének, melyben semmit nem kell majd csinálnunk, tulajdonképpen nem is játszhatunk, "csupán" az általunk életre hívott emberkéink mindennapjainak, boldog és keserű pillanataiknak szüntelen figyelése lesz az osztályrészünk. 1993-ban Will Wright (aki egyébként a SimCity szülőatyja) fejébe szöget ütött a tény, hogy az eladási listák tetején a számítógépes programok között igen előkelő helyen szerepelnek az ún. "home designö, (azaz lakástervező) szoftverek, melyek fajukat tekintve leginkább a CAD (Computer Aided Design - számítógéppel segített tervezés) szoftvercsalád a köznép által is fogyasztható válfajába sorolhatók. Ezekből sok ezer darab kelt el világszerte, Wright azonban megállapította, hogy a vásárlóknak csak jelentéktelen százaléka használja őket rendeltetésszerűen, azaz lakásaik át-, illetve felépítésének előkészítésére. Elmorfondírozott azon, hogy oly sokan kizárólag játékként kezelték ezeket a programokat, és ekkor plántálódott el termékeny képzeletében a The Sims megalkotásának gondolata, melyben nem csak egy ház felépítéséhez és berendezéséhez kapunk szabad kezet, hanem a lakók sorsának, életük minden pillanatának megkomponálása is ránk vár.
Hogyan éljük mások életét? -------------------------- Nem könnyű eldönteni, hogy műfaját tekintve hova is sorolhatjuk: Tamagochi, virtuális babaház, esetleg a Maxis méltán patinás hírű sorozatának legifjabb tagja, a Sim Family lenne? Nem, azaz inkább nem csupán, ezeknél valahol sokkal több. A sztorija egészen eredeti, mégis banálisan hétköznapi ötletből fakad. A téma úgymond az utcán hever, mindannyian minden percünket vele töltjük, azaz élünk. És most, íme, a hatalom a kezünkbe kerül, élet és halál urai leszünk, a hétköznapi emberek sorsa feletti totális ellenőrzés lehetősége virrad ránk. Megtehetünk bármit, amit kényünk-kedvünk diktál, amihez a valós világban nincs elég tehetségünk vagy merszünk, lehetünk kongresszusi képviselők, de akár a sötét oldalt választva bűnözőként is megpróbálhatunk egzisztenciát teremteni magunknak.
Első lépésként az ígéretes intro után kísérleti egereink karaktereinek kialakítása vár ránk. Először háromféle bőrszín, kétféle életkor (gyerek, felnott) és a két legelfogadottabb nem közül kell választanunk, majd szemügyre vehetjük a megjelölt tulajdonságokkal rendelkező delikvensek sorát. A hajszín, az öltözködés és a testalkat alapján kell még egyszer górcső alá vennünk a jelentkezőket, hogy végül az ideális személy különböző egyéni tulajdonságainak beállítása után (energikusság, tisztaság, kapcsolatteremtő képesség stb.) elfoglalhassa helyét családunkban. Az asztrológia sorsformáló hatásai mellett hitet tevők a 12 csillagjegy szerint előre beprogramozott "viselkedéscsomagok" közül is választhatnak kedvük szerint. Ez után ki kell választanunk szerény anyagi javaink figyelembe vételével, hogy a felajánlottak közül melyik házat képzeljük el leendő otthonunkként. A későbbiekben akár teljesen át is építhetjük fapados viskónkat, amint jó állást kifogva a nagy mani ránk zúdul, de akár már az elején az alapoktól magunk teremthetünk tetőt a fejünk fölé, ha egyik kulcsra kész házikó sem felel meg kényes ízlésünknek. Ezt a lakberendezés áldásos feladata követi. Itt aztán (a pénztárcánkon kívül persze) az ízlésünkre van bízva minden, a The Sims végtelen lehetőségeinek tárháza ekkor nyílik meg talán először igazán. Rengeteg bútor és elektromos eszköz sorakozik a raktárak polcain, viszont minőségükkel egyetemben az áruk is arányosan növekszik, kezdeti 20000 dollingerünk amúgy is megcsappant maradványa bizony nem lesz elég arra, hogy rögtön az elején luxuskörülményeket teremtsünk magunknak, a plazmatévé helyett érdemes először valami hagyományos zajládát állítani a fal mellé. Sikeres életvitelünkhöz bizony sok apróságra kell egyszerre figyelnünk: ennünk, innunk, aludnunk (és egyebeket...) kell rendszeresen, és a pihentető szórakozás perceiben sem árt észben tartanunk, hogy minden nap reggel bizony vár minket a munka! Nem árt, ha némi időt ráfordítva néha új ismeretek elsajátításán is fáradozunk, mert így a jövedelmezőbb állások betöltésének lehetősége nyílik meg elottünk (ha például a főszakácsi hivatást pécézzük ki magunknak az egyik jó nevű étteremben, nem árt, ha első lépésként megtanulunk főzni!). A pénz pedig sosem elég. Érdemes lehetőségeink szerint mindenből mindig a legdrágábbat megvennünk, mert az igényeinket a jobb minőségű eszközök jobban és gyorsabban kielégítik, mint olcsóbb társaik. Megvásárlásukkal nagyobb költségbe verjük magunkat ugyan, viszont itt, a Simvilágban a "tájmizmani" elve maximálisan érvényes, mert az idő lesz a legdrágább kincsünk. A plazmatévét például lényegesen kevesebbet bámulva is a gyönyörök olyan áradata zúdul ránk, hogy napi "kötelező" tévézésünk ideje a töredékére csökken, a fennmaradó időben pedig egyéb hasznos tevékenységet folytathatunk. A közkedvelt szappanoperák fordulatai és témái is helyet kapnak a játékban, tanúi lehetünk kis teremtményeink szerelmeinek, boldogságának, csalódásának, elkeseredésének, sőt halálának is abban az esetben, ha gyagyás kegyencünk például puszta kézzel, hozzáértés nélkül nekiáll megreparálni lerobbant tévéjét (ekkor megkapjuk a "Drót végén széndarab, mi az?" talányának megfejtését is egyben...). Természetesen, ha körülményeink rendezetté válnak, a szilárd anyagi alapokra támaszkodva akár gyermekáldást is kérhetünk házunkra. Nem lesz alkalmunk a kisded megalkotásának legizgibb tíz percét megélni (a programozók szemérmesek), utódunk egyszerűen az ölünkbe hull. Bármennyire is szabad kezet kaptunk megalkotásuk során, Simjeink saját lélekkel rendelkeznek. Előfordulhat, hogy valaki első pillantásra gyűlölni fogja szomszédját, bármit is tesz a szerencsétlen ezt megváltoztatandó. Sértődékeny, érzékeny, könnyen dühbe guruló ismerősökkel leszünk körülvéve, vagy barátságos hippik vernek tanyát a szomszédban, akiknél mindig "heppi" a hangulat? Nem tudni előre, épp ez teszi megunhatatlanná a kis lélekszámú közösség megfigyelését.
Az idő pénz! ------------ Ez a program akár "real time" stratégiának is tekinthető, melyben nem oly elvont fogalmak, mint mondjuk a Tiberium bányászata biztosítja számunkra a lehetőséget a továbbfejlődésre, hanem azt kell kiaknáznunk, ami mindig kéznél van: az időt. Igen, mint már említettem is, ez a legkritikusabb elem a játék során, elegendő időnk mindennek az elvégzésére sosem lesz. Ha barátokat akarunk szerezni, meg kell hívnunk vacsorázni, vagy csak sima traccspartira szomszédjainkat, hogy kapcsolatkialakítási képességünk fejlődjön, pedig ezt az időt inkább tölthetnénk mondjuk tanulással, aminek révén az előnyösebb munkahelyek is elérhetővé válnak. Ugyanakkor mindezek mellett ennünk, aludnunk, fürödnünk, sőt, dolgoznunk is kell valamikor, ezen kívül szórakozásra, pihenésre is illik időt szakítanunk, hiszen emberkéink lélektelen zombikká válnak, ha csak hajtjuk őket napra nap. Ki kell ókumlálnunk tehát, hogy is elégíthetjük ki igényeinket a lehető legkevesebb időráfordítással, vagy hogyan végezhetünk el több feladatot egyszerre.
Na jó, de hogyan tarthatunk kézben mindent egyszerre? ----------------------------------------------------- A játék kezelése szerencsétlen jelzővel mondva "párját ritkítóan" kellemes, még a Sim City 3000 agyondicsért menürendszere is csak előre köszönhet neki mély tisztelettel. A képernyő bal alsó sarkában meghúzódó buborékmenüből minden, ami a játék során fontos néhány kattintással a szemünk elé kerül. Simkéink vágyai és barátaikhoz fűződő kapcsolatuk éppoly könnyen szemügyre vehetők, mint a választható berendezési tárgyak több szempont szerinti csoportosításban is megjelentethető kavalkádja. Fotóalbum áll rendelkezésünkre, melyben kommentárokkal fűszerezve lefűzhetjük életünk jelentősebb pillanatait. Beszédes ikonok segítenek minket a menürendszerben való eligazodásban, a nagyon hasznos legördülő ablakocskákban pedig egerünkkel bármire rámutatva tudósítást kapunk arról, hogy mi is az, amire mutatunk, és hogy tulajdonképpen mihez is kezdhetünk vele. A kezdők kedvéért pedig "oktatóházikó" is helyet kapott a programban, mely segítségével megismerkedhetünk Sim családunk életével, mielott botor módon belekontárkodnánk mindennapjaikba. Emberkéink irányítása egyszerű, ha ráklikkelünk valamelyik személyre vagy tárgyra, a vele elvégezhető cselekmények sora megjelenik körülötte. Nincs más dolgunk, mint választani ezekből, és máris figyelhetjük kárörvendve, mibe is rángattuk bele megint mit sem sejtő hőseinket. Jelentős segítség az is, hogy a használati eszközök rongálódása is feltűnik ebben a kis menüben oly módon, hogy a kiválasztható opciók bővülnek a "megjavítani" kifejezéssel, így elkerülhetjük például azt, hogy a zárlatos készülékek egyike a lángok martalékává fokozza le otthonunkat, vagy hogy hazaértünkkor térdig álljunk a dugulás révén szétterült "rötyiben". Az emberek közötti kapcsolatok alakítása is egyszerűen megoldható: minél jobban megismerünk valakit, annál szélesebb palettáról válogathatunk abból, hogy is viselkedjünk vele szemben. Ha valakivel először találkozunk, ez kimerül egyetlen "helló"-ban, míg a későbbiek során akár cikizhetjük, lehordhatjuk, de akár ágyunkba is csábíthatjuk a hálónkba keveredett barátainkat. Mindezek segítségével a játék kezelése hamar a vérünkbe ivódik, és szinte észrevétlenül libbenünk át a gépünk elől kis emberkéink bőrébe.
Néhány szó a külcsínről: ------------------------ A játék tálalása nagyon szép és színes, a tárgyak élesen és részletesen ábrázoltak, remek kis animációs fázisokkal kibővítettek. A karakterek megjelenítése nem okozhat fejfájást videokártyánk 3D-re kiélezett vezérlő chipjének (lévén nem 3D-ben ábrázoltak), de igényesen kialakított és mozgatott szereplőkkel találkozhatunk. Ha pedig a grafika jó osztályzatot érdemel, a hanghatások legalább jelest követelhetnek maguknak! A hangok néha szinte elhomályosítják a fényeket: Simék aranyos blablanyelven társalognak, ami könnyen megragadhat minket, én is most épp az egyik tévéreklám halandzsaszövegét dudorászom a bajszom alatt. Ez a nyelv egyébként nem hasonlítható szerény ismereteim szerint semelyik szülőbolygónkon beszélt nyelvjáráshoz, de remekül tükrözi a beszélgetők érzelmeit, hangulatát. Maxisék maxisok különböző zajt szottek bele a történetbe: minden, a zöldségdarabolástól kezdve a budi lehúzásáig bezárólag egyéni, valósághű és tiszta hangzást kapott. A hifi készülékek, illetve a televíziók külön kiemelendők, ezek nagyon eredeti módon, a már említett halandzsanyelven komponált, fülbemászó zenével aláfestett műsorokat produkálnak. A zene pedig, amely végigkíséri az egész történetet varázslatos, nem gondoltam volna, hogy a zongorán előadott jazz ilyen pozitív hatást tehet rám, nagyon nyugtatólag hat például, amikor a belobbanó sütőből kiindult lángtenger hamuvá égeti magánéletünk szentélyét! Ha kedvünk tartja, a programba lehetőség van bevinni saját magunk által kreált figurákat is, csak egy kis grafikai tudás (no meg mondjuk, PhotoShop) kell hozzá. Én éppen Bundyék megszerkesztésével küzdök. Külön játék a játékban a magunk által megálmodott ház és kert felépítése. Felhúzhatjuk a falakat tetszés szerint elhelyezve az ajtókat és ablakokat, ráépíthetünk emeletet akár, vagy megtoldhatjuk újabb melléképülettel, tapétát választhatunk a falakra, parkettát, vagy linóleumot passzírozhatunk a lábunk alá, álmainknak csak a pénztárcánk szabhat határt. A program óvatosan segít a botcsinálta építésztanoncoknak, csendes tanácsokkal lát el minket a valóban lakható lakóház építésében, valamint általános értékelést ad az elkészült remekműről.
Simsék betörnek az Internetre: ------------------------------ Ami az elején nekem nem tetszett, az a választható tapéták vagy padlólapok korlátozott száma volt, nem adódott lehetőségem arra, hogy pirosra fessem a falakat, vagy akár hupizöldre a giccses gipszstukkókat. Ez azonban könnyű nyári záporként suhant tova, mert a világhálón máris tucatnyi rajongóoldal várja az érdeklődőket, amelyek végtelen forrásként szolgálhatnak a választható dekorációs elemekből, vagy akár a bútordarabokból, ahogy azt Will Wright megálmodta jó előre. Ez a flexibilis kialakítás is egyike a szinte határtalan lehetőséget biztosító jó tulajdonságoknak, melyeket a The Sims felvonultat. A Maxis háza táján direkt erre is készültek, hogy a megjelenés után saját maguk által alkotott, vagy a letölthető programok segítségével minden Simskezelő az általunk megálmodott eszközökkel veszi majd magát körül. Minden tárgy magában hordozza az összes információt, mely ahhoz szükséges, hogy digitális hőseink szakavatottan kezelni tudják azokat. Ha példának okáért bowlingpályával bővítjük valaha környezetünket, fiaink máris profikhoz méltóan ragadják kezükbe a golyókat. A készítők nem feledték remekművük beharangozásakor tett ígéretüket, melyet a játék szabadon formálhatóságára és a maximális, keret nélküli szabadságára tettek. Ékes bizonyítékok erre a programok (FloorMaster, SimShow, HomeMaster), melyek már jóval a premier elott lehetővé tették számunkra, hogy előre elkészíthessük vágyaink tapétáját, padlóját és szereplőit. A fejlesztés azonban egy pillanatra sem áll meg, máris híre jött, hogy a "multiplayer" lehetőség is belekerül a The Sims világába valami módon, sőt, olyan segédprogram is fortyog a boszorkánykonyha üstjeiben, melyről Mr. Wright csak annyit árult el, hogy még sokkal messzebb tervezik kitolni alkotási szabadságunk határait. Külön izgalmassá teszi a későbbi bővítéseket, hogy nem fogjuk előre, pontosan tudni az új eszközök ránk tett hatásait. Akár járványok is kitörhetnek Simfalván, ha mondjuk a botor gazda valamilyen fertőző betegséget hordozó, vámon becsempészett egzotikus házi kedvenccel bővíti lakása faunáját!
|